Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2025
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: Listopad udany dla przewoźników. Problemem dostawy samolotów
fot. Schiphol Airport
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze w listopadzie 2024 roku. Wzrosty odnotowano ponownie we wszystkich regionach globu. Imponują wysokie wskaźniki wypełnień samolotów.

Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) był wyższe o 8,1 proc. aniżeli w tym samym miesiącu 2023 roku. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 5,7 proc.

Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 83,4 proc. To więcej o 1,9 punktu procentowego względem listopada 2023 roku.

– Listopad był kolejnym miesiącem silnego wzrostu popytu na podróże lotnicze. Niestety przypomniał również o problemach z łańcuchem dostaw, uniemożliwiających liniom lotniczym pozyskanie nowych samolotów, których potrzebują, żeby sprostać rosnącemu popytowi – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 11,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 8,6 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów poprawił się rok do roku o 2,3 punktu procentowego do poziomu 83,4 proc. Do dwucyfrowego wzrostu popytu przyczyniły się przede wszystkim dobre wyniki przewoźników w Europie oraz w regionie Azji i Pacyfiku.

W przypadku rynków krajowych przychody RPK były wyższe o 3,1 proc. Oferowanie wzrosło rok do roku o 1,5 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 83,5 proc. To o 1,2 punktu procentowego więcej niż w tym samym miesiącu 2023 roku.

Linie z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w listopadzie wzrost ruchu o 19,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 16,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był wyższy o 2,6 punktu procentowego i osiągnął pułap 84,9 proc. Nieznacznie lepiej było pod tym względem tylko w Europie.

Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł w listopadzie o 9,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 7,1 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł rok do roku o 1,8 punktu procentowego i osiągnął poziom 85 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.

Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały w listopadzie wzrost ruchu o 8,7 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o 3,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł z kolei o 3,6 punktu procentowego do pułapu 81 proc.

Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w listopadzie wzrost ruchu o 3,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 1,6 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 1,1 punktu procentowego do poziomu 81 proc.

Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały w listopadzie wzrost ruchu o 11,4 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 11,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł o 0,4 punktu procentowego do pułapu 84,4 proc.

Przewoźnicy z Afryki odnotowali w listopadzie wzrost ruchu o 12,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o sześć proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast o 4,1 punktu procentowego do poziomu 72,9 proc. To był jednak i tak najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.

– Chociaż wskaźniki wypełnienia samolotów są na rekordowym poziomie, to jednak przewoźnicy tracą okazje do lepszej obsługi klientów i poprawy swojej efektywności środowiskowej, ponieważ maszyny nie są dostarczane na czas. Noworocznym postanowieniem na 2025 rok dla sektora produkcji lotniczej musi być znalezienie szybkiego i trwałego rozwiązania problemów z łańcuchem dostaw – podsumował Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Prawo i polityka

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Mateusz Kieruzal 30 grudnia 2024

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Biznes i przemysł

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Zobacz również:

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Biznes i przemysł

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Łukasz Malinowski 13 grudnia 2024

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Biznes i przemysł

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Prawo i polityka

Baku obwinia Moskwę o katastrofę E190. Apel IATA

Mateusz Kieruzal 30 grudnia 2024

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Biznes i przemysł

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Zobacz również:

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2025 rok z rekordowymi przychodami i poprawą rentowności linii

Rafał Dybiński / Łukasz Malinowski 26 grudnia 2024

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Biznes i przemysł

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Łukasz Malinowski 13 grudnia 2024

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Biznes i przemysł

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5